Taurus Car Club of America : Ford Taurus Forum banner

De gevreesde waterpomplekkage - 2013 SE met 3,5L - 70.000 mijl

25K views 37 replies 12 participants last post by  dmtaurus  
#1 · (Edited)
Ik zag een kleine plas op de oprit, ging onder de auto en zag koelvloeistof druppelen uit de aircocompressor. Ik probeerde op alle mogelijke manieren te zien waar het vandaan kwam, maar het enige wat ik kan zeggen is dat het achter de dynamo zit. Ik denk dat er daar een afvoergat moet zijn. Van het bekijken van YouTube zag ik een man de motor in de auto laten zitten en de distributieketting verwijderen en deze tijdens het proces doormidden breken. Dat lijkt me niet de juiste manier. Ik zag een andere video en de man haalde de motor eruit om erbij te kunnen komen, en hij deed dat op een fantastische, gedetailleerde en zorgvuldige manier; dat moest wel, want de 3.5 is in elkaar gezet als een Singer naaimachine. Ik ging naar een Ford-dealer en ze willen $2400 ($135,00 arbeidsloon) om alleen de pomp te vervangen. Een andere Ford-dealer waar ik stopte om dit te bespreken, zei tussen $2000~$2500 ($115,00 arbeidsloon), en zei dat hij de distributieketting en de geleiders zou meenemen. Ik denk dat de tweede dealer beter is, omdat die dealer politiewagens onderhoudt voor twee verschillende steden in mijn omgeving. Ik merkte op dat toen ik naar de balie liep, hij een politie Explorer van de ene stad en een politie Taurus van de andere stad in de servicebay had.

Mijn vraag is, aangezien het uit elkaar moet voor alleen de pomp, moeten alle kettingen, geleiders en spanners worden vervangen, aangezien die onderdelen slijtdelen zijn en zich daar bevinden?

Ten tweede, als een gok, heeft iemand K-Seal geprobeerd om het probleem op te lossen? Ik maak me zorgen of de afdichting in het blok kan afdichten; Ik trok de peilstok eruit en de olie is vrij van koelvloeistof.

Als ik een hefbrug had, zou ik het zelf doen, maar dat is iets voor een andere dag.

Het lijkt me dat de pomp wat vroegtijdig aan vervanging toe is, en ik rijd heel voorzichtig met deze auto. Ik heb de koelvloeistof 3 jaar geleden bij 48.000 mijl gespoeld en Ford-specifieke koelvloeistof ervoor gekocht, oranje van kleur.

#5 ·
De originele koelvloeistof was oranje. Toen ik de koelvloeistof verving, was de koelvloeistof die ik gebruikte de Motorcraft Orange, wat de handleiding aanbeveelt. Is dat hetzelfde als de gele?
Nee, ze hebben de kleuren van de koelvloeistof opnieuw veranderd. Ze zijn overgestapt op geel en bevelen een complete spoeling aan en daarna vullen met geel.

#7 ·
Goed advies! Zal het geel aanvragen. Na meer beoordelingen lijkt het erop dat het gebruik van de oranje koelvloeistof schadelijk was voor de pomp. Hier dacht ik dat een oordeelkundige verandering van de koelvloeistof bij een lagere kilometerstand een pompvervanging zou uitstellen. Bedankt!
Nee, Ford Orange is niet schadelijk voor de pomp. Geel heeft een vrij vergelijkbare formulering, het is gewoon wat robuuster.

#8 ·
Gewoon benieuwd naar de gemiddelde levensverwachting van een waterpomp? Ik heb een auto uit 2013 met 145.000 mijl en weet niet zeker of de pomp ooit is vervangen. Ik heb ook een auto uit 2014 met 65.000 mijl en weet dat de pomp nog nooit is vervangen. Ik vind het idee van een reparatie van de waterpomp van $ 2500 genoeg om afstand te doen van deze verder prachtige auto's, vooral omdat het slechte techniek lijkt om hem in het blok te plaatsen.

#28 ·
Gewoon nieuwsgierig naar de gemiddelde levensduur van een waterpomp? Ik heb een 2013 met 145.000 mijl en weet niet zeker of hij ooit is vervangen. Ik heb ook een 2014 met 65.000 en weet dat hij nog nooit is vervangen. Ik vind het idee van een reparatie van een waterpomp van $ 2500 genoeg om mezelf van deze verder prachtige auto's te ontdoen, vooral omdat het slechte techniek lijkt om hem in het blok te plaatsen
Mijn 2013 Taurus 3.5 liter ging eruit bij 100.000 mijl. Ik heb er nu 230.000 en ik vermoed dat hij er weer uit gaat. Slecht pompontwerp maar over het algemeen een geweldige motor. Laat het elders voor de helft van de prijs doen.

#13 ·
Nou, ik heb de klus geklaard. Het was $2325,21 en ik heb alle kettingen, geleiders en spanners laten vervangen, samen met afdichtingen, pakkingen, tandwielen en nieuwe bouten voor de VVT-actuatoren. Ik sprak met de servicemanager over het gebruik van de nieuwe koelvloeistof en hij zei dat ze de technische updates volgen over wat Ford-ingenieurs aanbevelen. Dus, als ik de onderdelenlijst op de rekening bekijk, hebben ze de nieuwe koelvloeistof gebruikt.

In de hoop de motor uit de auto te zien zodat ik het werk kon zien, stopte ik en sprak met een technicus die zijn eigen pick-up onderhield in een van de service bays (hij werd de dag nadat ik stopte gestart). Hij vertelde me dat hij deze klussen al meerdere keren heeft gedaan en dat het niet ongebruikelijk is dat de pompen rond de 70.000 uitvallen. De volgende dag stopte ik weer na het werk en was verrast dat de motor weer terug was en draaide, behalve het ontluchten van de koelvloeistof. De servicemanager zei dat hij de technicus op de mijne had gezet die de meeste Taurus's en Explorers doet voor ongeveer 3 verschillende PD's en de afdeling van de sheriff van de provincie, en hem de hele dag alleen liet zodat hij zich op het werk kon concentreren. Dat is het soort vooruitziendheid en service dat ik wilde.

Volgens de servicemanager is het moeilijkste nu om aan onderdelen te komen; hij wacht al bijna een maand op onderdelen voor sommige Ford-reparaties, allemaal vanwege fabriekssluitingen. Hij zei dat hij het geluk had de onderdelen te krijgen om de mijne in slechts 2 weken te repareren.

Tot nu toe rijdt de auto sterk en het voelt alsof hij beter optrekt dan voordat dit alles gebeurde.

#14 ·
Nou, ik heb de klus geklaard. Het was $2325,21 en ik heb alle kettingen, geleiders en spanners vervangen, samen met afdichtingen, pakkingen, tandwielen en nieuwe bouten voor de VVT-actuators. Ik sprak met de servicemanager over het gebruik van de nieuwe koelvloeistof en hij zei dat ze de technische updates volgen over wat Ford-engineers aanbevelen. Dus, kijkend naar de onderdelenlijst op de rekening, gebruikten ze de nieuwe koelvloeistof.

In de hoop de motor uit de auto te zien zodat ik het werk kon zien, stopte ik en sprak met een technicus die zijn eigen pick-up onderhield in een van de service bays (het was de dag nadat ik stopte gestart). Hij vertelde me dat hij deze klussen al verschillende keren heeft gedaan en dat het niet ongebruikelijk is dat de pompen rond de 70.000 uitvallen. De volgende dag stopte ik weer na het werk en was verrast dat de motor weer terug was en draaide, behalve het ontluchten van de koelvloeistof. De servicemanager zei dat hij de technicus op de mijne had gezet die de meeste Taurus's en Explorers doet voor ongeveer 3 verschillende PD's en de afdeling van de sheriff van de provincie, en hem de hele dag alleen liet zodat hij zich op het werk kon concentreren. Dat is het soort vooruitziendheid en service dat ik wilde.

Volgens de servicemanager is het moeilijkste nu om onderdelen te krijgen; hij wacht al bijna een maand op onderdelen voor sommige Ford-reparaties, allemaal vanwege fabriekssluitingen. Hij zei dat hij het geluk had de onderdelen te krijgen om de mijne in slechts 2 weken te repareren.

Tot nu toe rijdt de auto sterk en het voelt alsof hij een betere pick-up heeft dan voorheen.
In welke regio van het land bevindt u zich? Ik ben benieuwd of Texas een vergelijkbare prijs heeft voor het vervangen van de waterpomp. Hoe lang hebben ze uw auto in de werkplaats gehad?

#15 ·
Ik ben in Ohio. De technicus die het deed, begon er om 7:00 uur 's ochtends mee en had het om 20:00 uur dezelfde dag weer in elkaar gezet en draaiende. De volgende dag moest hij het ontluchten, de timing kalibreren en diagnoses uitvoeren om er zeker van te zijn dat alles in orde was. Met dat soort klus, en er is een heel goede video op YouTube, zijn er veel details en volgorde van montagestappen die concentratie en geen afleiding vereisen.

#18 ·
Ik ben in Ohio. De technicus die het deed, begon er om 7:00 uur 's ochtends mee en had het dezelfde dag om 20:00 uur weer in elkaar gezet en draaiende. De volgende dag moest hij het ontluchten, de timing kalibreren en diagnoses uitvoeren om er zeker van te zijn dat alles in orde was. Met dat soort klus, en er is een echt goed gemaakte video op YouTube, zijn er veel details en volgorde van montagestappen die concentratie en geen afleidingen vereisen.
Het is interessant hoe lang het duurde en hoe lang iedereen zegt dat het duurt. Vanaf het moment dat ik de reparatie goedkeurde tot het moment dat ik een telefoontje kreeg om de auto op te halen, duurde het minder dan zes uur. Misschien was mijn technicus een soort Houdini.

#17 ·
Ik zou het ten zeerste aanbevelen om een ​​dealer te vinden die de voertuigen van de politie onderhoudt, als de afdeling Ford-voertuigen gebruikt. Omdat ik een paar mensen ken bij de lokale politie, vertelden ze me dat de dealer die ze gebruiken om hun Ford Explorers (3.5's) te onderhouden, niet de dichtstbijzijnde Ford-dealer is. Het is verder weg van hun locatie en dat feit, samen met het zien van verschillende politiediensten in de servicewerkplaats, overtuigde me ervan dat het werk goed en correct gedaan moet worden. Het zijn de kleine dingen zoals dat die een goede richting kunnen geven bij het nemen van beslissingen.

#24 ·
Ik zou je ten zeerste aanraden om een ​​dealer te vinden die de voertuigen van de politie onderhoudt, als de afdeling Ford-voertuigen gebruikt. Omdat ik een paar mensen ken bij de lokale politie, vertelden ze me dat de dealer die ze gebruiken om hun Ford Explorers (3.5's) te onderhouden, niet de dichtstbijzijnde Ford-dealer is. Het is verder weg van hun locatie en dat feit, samen met het zien van verschillende politie-afdelingen in de servicebay, overtuigde me ervan dat het werk goed en correct moet worden gedaan. Het zijn de kleine dingen zoals die die een goede richting kunnen geven bij het nemen van beslissingen.
Je hebt een goed punt, ik zal controleren wie de politievoertuigen onderhoudt.

#19 ·
Ik heb een vriend die senior Ford-meestermonteur is bij een dealer in de staat New York. Hij doet voornamelijk elektrische probleemoplossing en reparatie, maar hij houdt ervan om de interne waterpompen van de FWD/AWD Cyclone te doen. Hij kan er een in 6 uur uitdraaien. De boekhoudtijd is 14 uur, dus als hij de Cyclone-pompen doet, verdient hij meer dan het dubbele van zijn standaarduurloon.

• Like
Reactions: brn and sheila
#20 ·
Sommige jongens zijn echt goed met moersleutels. Een vriend van me was extreem bedreven en kon de motor van zijn '69 Camaro in 20 minuten eruit hebben en op de vloer leggen, klaar voor mods.

Het ding met de Cyclone is dat het echt een dom ontwerp is om een waterpomp in de motor te plaatsen en dat de enige geldige manier om hem te vervangen is om de motor te verwijderen. De Vulcan 3.0 was een slim ontworpen motor die bleef draaien met minimaal onderhoud. Dit is de 5e Taurus voor mij, de 1e was een 1990 LX, nieuw gekocht. Alle Taurus'en die ik had, behalve deze, hadden de 3.0 Vulcan en ze liepen allemaal geweldig. Modulair betekent in mijn ogen niet beter voor de consument, maar beter voor de monteur.

#21 ·
Sommige jongens zijn echt goed met moersleutels. Een vriend van mij was extreem bedreven en kon de motor van zijn 69 Camaro in 20 minuten eruit hebben en op de grond leggen, klaar voor mods.

Het ding met de Cyclone is dat het echt een dom ontwerp is om een waterpomp in de motor te plaatsen en de enige geldige manier om deze te vervangen is om de motor te verwijderen. De Vulcan 3.0 was een slim ontworpen motor die liep en liep met minimaal onderhoud. Dit is de 5e Taurus voor mij, de 1e was een 1990 LX nieuw gekocht. Alle Taurus die ik had, behalve deze, hadden de 3.0 Vulcan en ze liepen allemaal geweldig. Modulair betekent in mijn boek niet beter voor de consument, maar beter voor de monteur.
Let op, het domme ontwerp bestaat alleen op de dwarsgeplaatste versie van de motor. De longitudinale versie (Ă  la Mustang, F150, etc.) heeft een externe waterpomp.

#22 ·
De Cyclone zou niet passen in de Taurus en andere FWD/AWD-motorruimtes met een externe waterpomp... de motor zou te lang zijn om tussen de binnenschermen te passen.

Ik vraag me af waarom Ford geen extern gemonteerde elektrische waterpomp heeft gebruikt? De pomp zou zo ongeveer overal onder de motorkap geplaatst kunnen worden en kan met PWM worden aangestuurd om de koelvloeistoftemperatuur en -stroom beter te handhaven onder een breed scala aan bedrijfsomstandigheden. Misschien zelfs geen thermostaat nodig om de koelvloeistoftemperatuur te regelen. Het gebruik van een borstelloze gelijkstroommotor met directe aandrijving zou de pomp waarschijnlijk een levensverwachting van meer dan 400.000 km geven.

#26 ·
so to do a water pump, the engine has to come out of the vehicle? Totally insane.
so to do a water pump, the engine has to come out of the vehicle? Totally insane.
Om de waterpomp te vervangen, hoeft de motor er niet uit.

De nieuwere GM DOHC VVT V6, 3.6 heeft geen interne koelvloeistofpomp, hoe hebben ze hun motor in hun auto's gekregen, & Ford kon de Cyclone niet in de Fusion S krijgen? Ik hoorde dat de Fusion S de reden was dat Ford naar de interne pomp ging? Ik wist dat ik de Impala had moeten kopen!

#27 ·
Ik zag een kleine plas op de oprit, ging onder de auto en zag koelvloeistof druppelen uit de airconditioningcompressor. Ik probeerde op alle mogelijke manieren te zien waar het vandaan kwam, maar ik kan alleen maar zeggen dat het achter de dynamo zit. Ik denk dat er daar een ontluchtingsgat moet zitten. Van het bekijken van YouTube zag ik een man de motor in de auto laten zitten en de distributieketting verwijderen en deze tijdens het proces doormidden breken. Dat lijkt niet de juiste manier. Ik zag een andere video en de man haalde de motor eruit om erbij te komen, en hij deed dat op een fantastische, gedetailleerde en zorgvuldige manier; dat moest hij wel, want de 3.5 is in elkaar gezet als een Singer-naaimachine. Ik ging naar een Ford-dealer en ze willen $2400 ($135,00 arbeidsloon) om alleen de pomp te vervangen. Een andere Ford-dealer waar ik stopte om dit te bespreken, zei tussen $2000~$2500 ($115,00 arbeidsloon) en zei dat hij de distributieketting en de geleiders zou meenemen. Ik denk dat de tweede dealer beter is, omdat die dealer politiewagens onderhoudt voor twee verschillende steden in mijn omgeving. Ik merkte op dat toen ik naar de balie liep, hij een politie-Explorer van de ene stad en een politie-Taurus van de andere stad in de servicewerkplaats had staan. Mijn vraag is, aangezien hij alleen voor de pomp uit elkaar moet, moeten dan alle kettingen, geleiders en spanners worden vervangen, aangezien die onderdelen slijtdelen zijn en zich daar bevinden? Ten tweede, als een lange termijn, heeft iemand K-Seal geprobeerd om het probleem op te lossen? Ik maak me zorgen of de afdichting in het blok kan afdichten; Ik trok de peilstok eruit en de olie is vrij van koelvloeistof. Als ik een hefbrug had, zou ik het zelf doen, maar dat is iets voor ooit. Het lijkt me dat de pomp een beetje vroegtijdig aan vervanging toe is, en ik rijd heel voorzichtig met deze auto. Ik heb de koelvloeistof 3 jaar geleden bij 48.000 mijl gespoeld en Ford-specifieke koelvloeistof ervoor gekocht, oranje van kleur. Voor degenen die dit hebben laten doen, heeft Ford enige hulp geboden om een deel van de kosten te dekken?
Nee, Ford kan het in mijn mening niet schelen. De mijne ging kapot op mijn 2013 Ford Taurus 3.5 liter bij 100.000 mijl. Ik liet het door een garage doen voor $1.300,00. Ik zit nu op 230.000 mijl en vermoed dat hij weer kapot gaat. Geweldige motor over het algemeen, maar slecht waterpompontwerp. Het is een beetje frustrerend. Trouwens, ik heb de distributieketting niet vervangen. Hij is prima, maar mijn auto krijgt alleen Valvoline volledig synthetisch elke 4.000 mijl tot op de letter. Distributieketting heeft er 230.000 op zitten, dus ik kan hem deze keer misschien vervangen met de waterpomp.

#30 ·
Waar kun je het voor de helft van de prijs laten doen? Moeten ze de motor niet laten zakken om de waterpomp te vervangen?
Apple Valley Ford heeft de mijne in 6 uur gedaan. Ik had een verlengde garantie, dus ik weet niet wat ze zouden rekenen. Het punt is dat degenen die het vaak hebben gedaan, er beter in zijn. Misschien heeft Ford speciaal voor deze klus gereedschap gemaakt en deelt het die gereedschappen met Ford-dealers. Wanneer je rondbelt, neem dan ook dealers op. Sommigen zijn misschien redelijk. Anderen...

#34 ·
Ik haal morgen een 2014 SEL op. Hij heeft 131.000 mijl op de teller en ik heb een lekkage opgemerkt die lijkt te komen van een sensor achter de aircocompressor. Tussen de vingers voelt het als onverdunde koelvloeistof, wat ik vermoed.

Ik heb distributieriemen vervangen op 3.2/3.5 Acuras, die ook de waterpomp aandrijven. Het is lastig om dit te doen met ongeveer 4 inch ruimte, maar het is mogelijk op de Acuras. Trouwens, bij de Acuras is de vervangingsinterval van de distributieriem 120.000 mijl. Ongeveer zo dom als het pompfalen in de Ford 3.5.

Ik ben een extreme auto-doe-het-zelver. Ik heb een hefbrug, dus ik heb geluk. Ik reviseer 1994-1997 Thunderbirds als hobby, wat wil zeggen dat ik geenszins een beginner ben.

Hier is mijn vraag: Is de waterpomp/distributieketting redelijk eenvoudig te vervangen met de motor in de auto? Ik realiseer me dat het krap is en dat de spatbordkuip eruit moet. Ergens in dit draadje noemde iemand dat de distributiedeksel in tweeën brak. Dat klinkt voor mij als een vergeten bout, maar gebeurt dit vaak? Ik heb een video gezien met een Taurus waterpomp die met de motor erin is gedaan en afgezien van de dingen die je als lastig verwacht, zag het er ongeveer uit zoals ik had verwacht.

Hoor graag van iemand die deze klus met succes heeft geklaard en wat je ervaringsniveau is.

Bedankt. Dit is mijn eerste bericht op deze site.

#35 ·
Ik denk dat er hier lang niet zoveel mensen zijn als op het MN12 platform forum birdcats.com. Ik heb de afgelopen week verschillende vragen gesteld en geen enkele reactie gehad. Ik denk dat ik elders antwoorden moet zoeken. Geen belediging bedoeld. Als mensen hier niet zijn of het niet weten, dan is het maar zo...

#36 ·
Toen de 2013 SE waterpomp van mij kapot ging, heb ik wat onderzoek gedaan naar wat er nodig is om de klus te klaren. Als ik me goed herinner, zijn er speciale vergrendelingsblokken die geĂŻnstalleerd moeten worden in plaats van een nokkenaszadelklemblok om de motor op tijd te houden. Tussen de speciale gereedschappen en wat meer onderzoek, zoals de video op YT waar de monteur de motor uit de auto laat vallen om deze klus te klaren, besloot ik dat de beste route was om de dealer te vinden die de voertuigen van de politie onderhoudt. Deze jongens doen de klus de hele tijd en kennen de tips en trucs om terugkerende problemen te voorkomen. Of de motor eruit moet of niet, weet ik niet zeker. Maar terwijl de pomp werd vervangen, zei ik hen alle kettingen, alle kettinggeleiders en de nokkenasverstellers te vervangen. De serviceman vertelde me dat deze onderdelen bij 70.000 km in orde zouden moeten zijn, en toen ik hem mijn redenatie vertelde, veranderde hij van mening. Het liet de klus van 2100,00 naar 2450,00 gaan, maar gezien het feit dat het ontwerp zo slecht is, zei ik hen dat ze ze moesten vervangen terwijl ze er toch mee bezig waren. Naarmate de tijd verstreek, zegt Ford Tech Makuloko op YT, die aan een enorm aantal 3.5 F150-motoren werkt, dat je altijd de Motorcraft-motoronderdelen moet gebruiken als je deze klus doet. Hij zegt dat hij veel te veel storingen heeft gezien met aftermarket-onderdelen, zelfs van gerenommeerde fabrikanten. Tot nu toe heb ik 104.000 op de auto en de motor loopt als nieuw. Ik haat Ford voor het maken van zo'n dom ontwerp. Tussen dit type ontwerp en de verschrikkelijke EcoBoost-problemen moet Ford terugkeren naar zijn betrouwbare roots.

#37 ·
Het is echt niet alleen Ford die interne waterpompen gebruikt. Veel bedrijven die motoren met bovenliggende nokkenassen gebruiken, doen hetzelfde. Een WP-storing in deze motoren resulteert ook in olie met melkachtige emulsie en daaruit voortvloeiende lagerschade.

Trouwens, ik bezit verschillende Acura-voertuigen met de 3.2/3.5 V6. De distributieriem op deze motoren drijft de interne waterpomp aan. Raad eens wat het vervangingsinterval van de distributieriem is... Het is 110.000 mijl. Dit zijn ook interferentiemotoren, dus als de distributieriem overslaat of breekt, heeft u schade aan de zuiger en de klep. De vervangingsprocedure is ongeveer hetzelfde als bij de Ford 3.5/3.7. Terwijl u de riem vervangt, vervangt u ook de waterpomp, de krukasafdichting aan de voorkant en misschien zelfs de krukaspositiesensor als dat verstandig is. Ik heb ongeveer 6 distributieriemen van Acura vervangen en het is een vervelende klus, maar zeker te doen door een persoon met wat mechanisch inzicht en een beetje ervaring. Je hoort mensen Acura/Honda niet afkraken over hun "waardeloze" ontwerp.

De slechte reputatie van Ford met de 3.5/3.7 kwam van voortijdige WP-storing, sommige al na 30.000 mijl. Ik vermoed dat dit kwam door een fabricagefout, aangezien het probleem in latere jaren in wezen is gecorrigeerd.

Mijn 2014 SEL heeft 140.000 op de teller zonder tekenen van lekkage, maar ik houd het WEL constant in de gaten. Uiteindelijk draait het allemaal om het kennen van uw voertuig en weten wanneer u essentieel onderhoud moet plegen, zelfs als dat betekent dat u een waterpomp moet vervangen bij 100.000 mijl.

#38 ·
U heeft gelijk over het onderhoud, en ik heb mijn koelvloeistof vervangen met de door Ford gespecificeerde Motorcraft-koelvloeistof bij 40.000 km; de storing trad op bij 70.000 km. De F150 heeft dezelfde 3.5-motor gehad, maar het ontwerp van de distributiekettingkast is zodanig dat de waterpomp kan worden verwijderd zonder de distributiekettingkast te verwijderen. Hoewel de motor 90 graden is gedraaid ten opzichte van de Taurus-montage, had een goed ontwerp de pomp verwijderbaar kunnen maken vanuit de voorste wielkast zonder massale demontage en motorverwijdering. Al dan niet gecorrigeerd in latere jaren, is de premisse dat waterpompen traditioneel falen vóór iets als de motor die olie verbrandt, dus ze gemakkelijk te kunnen onderhouden is een must. Nogmaals, Ford zou de weg moeten wijzen en geen slechte praktijken moeten volgen. Gelukkig lekte de mijne naar buiten. De dealer zei dat sommige naar binnen lekken en het afvegen van de lager Babbit-wipe stangen laat kloppen en gewoon een interne puinhoop.